Mateřská škola

Obecná charakteristika Mateřské školy

 

Mateřská škola Dolní Krupá zahájila svoji činnost  už v roce 1985 původně ve staré budově, která je pavilónového typu. V roce 1992 zde byla zřízena základní škola, která byla však pro nedostatek dětí v obci roku 2002 zrušena. Od roku 2003 se obnovil provoz mateřské školy, která přešla do právní subjektivity.

Mateřská škola se nachází v malebné vesnici blízko hlavní silnice na trase města Mnichova Hradiště a Kuřívody. Budova je pavilónová s bezbariérovým vstupem, nízkopodlažního typu s vlastní zahradou rozléhající se kolem budovy školy s oplocením. Škola má vlastní příjezdovou cestu s parkováním pouze pro zaměstnance, pro rodiče je parkoviště před areálem mateřské školy. Budova školy je v původním stavu od roku 1985, s kapacitou 25 dětí, třída je heterogenní, vzdělávají se zde děti od 3 – 6 (7) let.

Provozní doba mateřské školy je od 6:30 do 15:30 hodin.

Prostory tříd jsou velké, prostorné, vzdušné, s velkými okny, které poskytují dostatek světla a výhled ven do přírody. Zmiňovaná velká prostorná třída disponuje moderním vybavením, kde mají děti dostatek prostoru ke spontánním a  řízeným činnostem, k dispozici mají prostory se stolky, které slouží k výtvarným a didaktickým činnostem, ale také ke stravování. Děti se vzdělávají různými programy a projekty pro předškolní vzdělávání.

Interiéry mateřské školy a výzdoba oken se mění s probíraným tématem a ročním obdobím. Na výzdobě se podílejí také dětské výtvory.

Vstup do mateřské školy vede přes šatnu, která je propojená do třídy, tkzv. herny, která se využívá k rannímu scházení dětí, je průchozí do umývárny a wc. Prostory jsou členěné na hernu a odpočívárnu, místnosti jsou oddělené shrnovací stěnou. Místnost, která je oddělena shrnovací stěnou je obdélníkového tvaru, která slouží k ranním rozcvičkám a pohybovým hrám, vybavena je pianinem, reproduktorem, žebřinami, lavičkami, švédskými bednami a spoustou dalších cvičících prvků. Odpoledne zde děti odpočívají na postýlkách. Z hlavní třídy jsou tři vstupy, jeden vstup do umýváren a wc, druhý vstup vede do šatny a třetí vstup do spojovací chodby, která spojuje třídu s kuchyní a kanceláří ředitelky.

Pro venkovní prožitkové vzdělávání, aktivity, hry i relaxaci dětí nám skvěle slouží zahrada mateřské školy, která je vedle budovy. Zahrada je vybavená hřištěm s herními prvky, které mateřská škola vlastní. Na zahradě po délce plotu se lemují vzrostlé túje u plotu, které brání vhledu do zahrady z přilehlé hlavní silnice, která vede před školou. Hřiště je dostatečně velké, rovinaté, prostorné s moderními herními prvky jako je klouzačka, houpačky, kolotoč, plastový domek s kuchyňkou, pískoviště, magnetická tabule. Zahradu využíváme i pro sportovní aktivity jako je koloběžky, odrážedla aj. K dispozici je zde uměle vytvořený mírný svah určený k bobování a přirozenému zdokonalování fyzické zdatnosti dětí. Zdejší podmínky poskytují dětem rozmanité pohybové aktivity, pozorování přírody a získávání nových poznatků prostřednictvím her, experimentů apod. V neposlední řadě slouží pro setkávání s rodiči i na různé akce mateřské školy.            

 

Charakteristika třídy  

Do mateřské školy chodí dětí z části obce Dolní Krupá, ale i ze spádových obcí našeho okolí. Vzdělávání je otevřené všem dětem, které tak mohou získat mnoho poznatků nejen o okolí obce, ale i o světě.

Jedná se o jednotřídní heterogenní mateřskou školu s kapacitou pro 25 dětí. Dochází k nám děti mladší 3 let, děti s odloženou školní docházkou a integrované děti. Zapsány jsou i děti, které mají domácí vzdělávání, tzv.individuální vzdělávací plán.

Většinu činností ve třídě zaměřujeme a stavíme na skupině dětí, které k nám docházely během loňského roku, kdy postupně starší vedou svým příkladem mladší děti k samostatnosti, ohleduplnosti, pomáhají při úklidu, výzdobě mš apod.Tyto děti bývají oporou nejmladším kamarádům. Nově příchozí děti postupně a citlivě začleňujeme do kolektivu, které se následně seznamují se základními pravidly soužití ve skupině a s pravidly bezepčnosti a ochrany zdraví.

Podporujeme u dětí volnou hru s hračkou, která motivuje činnost dítěte, podněcuje tělesný rozvoj a připravuje dítě na společný život s ostatními. Přistupujeme ke každému dítěti s porozuměním, respektujeme jeho individuální potřeby, také bereme ohled na jejich zájem.

Při tvorbě vzdělávacího programu vycházíme z věkového složení dětí. Dále vycházíme z přesvědčení, že přirozeností dítěte je zvídavost, proto většinu poznatků a dovedností děti získají přirozenou cestou. Konkrétní podmínky mateřské školy jsou takové, aby nabídka odpovídala vzdělávacímu programu a odpovídala základním požadavkům na výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku. Proto vytváříme podnětné, zajímavé a obsahově bohaté prostředí tak, aby se u nás dítě cítilo bezpečně, radostně a spokojeně. Naší prioritou je, aby děti byly v naší matěřské škole šťastné.

Cílem naší snahy je školka rodinného typu. Přejeme si mateřskou školu: inspirativní, laskavou, zážitkovou, přátelskou, tvůrčí a bezpečnou.